>
>>>>
>>>
>
>>>
STATUT FUNDACJI „NASZA HISTORIA”
- § 1
Postanowienia ogólne
- Fundacja pod nazwą „Nasza Historia”, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez: Tomasza Chlebba zwanego dalej fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Pani Klaudia Kubiak w Kancelarii w Kaliszu przy ulicy al. Wolności 17A Rep. A nr. 2089/2016 z dnia 09 marca 2016 roku.
- Fundacja działa na podstawie przepisów Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jednolity: Dz. U. 1991, Nr 46, poz. 203 ze zm.) oraz postanowień niniejszego Statutu.
- Fundacja może używać odpowiednika nazwy w językach obcych, a także wyróżniającego ją znaku graficznego.
- Fundacja jest apolityczna i nie związana z żadnym wyznaniem.
- § 2.
Fundacja posiada osobowość prawną.
- § 3.
Teren działania Fundacji, siedziba, jednostki organizacyjne Fundacji
- Fundacja działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.
- Siedzibą Fundacji jest miasto Kalisz, województwo Wielkopolskie.
- Dla właściwego realizowania celów społecznych i gospodarczych Fundacja może prowadzić działalność w kraju i zagranicą.
- Fundacja może tworzyć oddziały stałe i czasowe, biura, zakłady, delegatury, filie oraz inne jednostki organizacyjne w kraju i zagranicą. Sposób wyodrębnienia organizacyjnego oraz kierowania jednostkami wskazanymi powyżej określi podjęta w tym przedmiocie uchwała Zarządu Fundacji.
- § 4.
Czas trwania Fundacji
Fundacja została powołana na czas nieokreślony.
- § 5
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji.
- § 6
Organem nadzorującym Fundację jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- § 7
Cele i zasady działania Fundacji.
Celami Fundacji są:
- Inicjowanie, wspieranie i realizacja nowatorskich rozwiązań w zakresie promocji historii regionów i miast.
- Propagowanie wykorzystania nowoczesnych technologii w tworzeniu rozwiązań multimedialnych w zakresie historii regionalnej
- Popularyzacja historii regionalnej wśród młodzieży i osób dorosłych.
- Realizowanie projektów służących promocji historii zapisanej na fotografiach i/lub innych nośnikach. Rozwijanie i umacnianie postaw nastawionych na aktywne współdziałanie w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.
- Działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi jest: działalność oświatowa, kulturalna i historyczna.
- Organizowanie środków materialnych i finansowych dla wspierania twórców kultury i sztuki oraz inicjatyw służących kulturze i jej twórcom
- Upowszechnianie i promocja idei wielokulturowości dziedzictwa Polski w kraju i za granicą
- Organizacja konkursów o tematyce historycznej.
- Realizacja projektów służących promocji walorów historycznych i kulturalnych miast i regionów.
- Tworzenie i pomoc w uruchamianiu internetowych archiwów społecznych,
- Organizowanie konferencji, seminariów, warsztatów i wyjazdów studyjnych,
- Współpraca z międzynarodowymi i zagranicznymi organizacjami i instytucjami,
- Budowanie relacji biznesu i kultury jako jednej z form funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa.
- § 8
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Współpracę z wybitnymi autorytetami nauki, kultury, sztuki, polityki i życia gospodarczego, a także współdziałanie z różnymi organizacjami krajowymi i zagranicznymi, ośrodkami kultury i nauki, uczelniami i mediami.
- Organizowanie konferencji, spotkań, wykładów, seminariów, konkursów, wystaw, pokazów lub koncertów oraz wspieranie działań kulturalnych i artystycznych.
- Produkcję filmową, działalność wydawniczą i promocyjną oraz działalność badawczą.
- Organizowanie imprez kulturalnych i edukacyjnych; a także przyznawanie nagród i fundowanie stypendiów.
- Współdziałanie z władzami samorządowymi, organizacjami społecznymi, zakładami pracy i innymi podmiotami realizującymi statutowe cele Fundacji,
Działalność określona w § 8 może mieć charakter zarówno nieodpłatny, jak i odpłatny.
Przychód ze statutowej działalności odpłatnej Fundacji służy wyłącznie realizacji celów statutowych.
- § 9
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
- § 10
Majątek i dochody Fundacji.
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski - wymieniony w akcie notarialnym podczas jej ustanowienia, oraz inne mienie uzyskane lub nabyte przez Fundację w toku działania.
Fundusz założycielski Fundacji wynosi 1.000,00 (słownie: jeden tysiąc złotych00/100).
Majątek fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 2 000 zł z czego 1 000 zł jest przeznaczone na działalność gospodarczą.
- § 11
Dochody Fundacji pochodzą z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji oraz grantów,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z majątku Fundacji,
- odsetek i depozytów bankowych,
- dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych,
- dochodów z odpłatnej działalności pożytku publicznego,
- dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej,
- ze sponsoringu,
- z nawiązek sądowych,
- inne dozwolone prawem źródła.
- § 12
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia, oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji. Przyjęcie darowizny lub spadku nie może powodować przyjęcia przez Fundacje długów przewyższających wartość mienia przyjmowanego.
- W przypadku powołania fundacji do dziedziczenia, jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
- § 13
Działalność gospodarcza fundacji.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, po dokonaniu wpisu do właściwego rejestru, na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą, zgodnie z obowiązującymi w tym przedmiocie przepisami, działalność gospodarczą w zakresie:
- Przeważającą działalnością gospodarczą jest: działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 94.99.Z),
- wydawanie książek (PKD 58.11. Z);
- działalność wydawnicza pozostała (PKD 58.19. Z);
- działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (PKD 59.11.Z);
- działalność portali internetowych (PKD 63.12.Z);
- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z);
- działalność agencji reklamowych (PKD 73.11)
- pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B);
- działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60.Z);
- artystyczna i literacka działalność twórcza (PKD 90.03.Z);
- działalność obiektów kulturalnych (PKD 90.04.Z);
- działalność archiwów (PKD 91.01.B);
- działalność muzeów (PKD 91.02.Z).
- działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych (PKD91.03).
- § 14
Władze Fundacji.
- Władzami fundacji są:
- Rada Fundacji,
- Zarząd Fundacji.
- Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży.
- § 15
Rada Fundacji
- Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z trzech do sześciu członków.
- Członków pierwszego składu Rady powołuje Fundator.
- Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji. Fundatorzy nie mogą być w ten sposób pozbawieni członkostwa w Radzie Fundacji.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Rady.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
- W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją – członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
- § 16
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatora, zgłoszony na piśmie.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
- § 17
Do zadań Rady należy w szczególności:
- Powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu.
- Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia.
- Ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań i bilansu oraz udzielanie absolutorium członkom Zarządu.
- Kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji.
- Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji.
- Nadzór nad działalnością Fundacji.
- Podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji.
- § 18
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
- Żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
- Dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
- § 19
Zarząd Fundacji.
1. Zarząd Fundacji składa się z nie więcej niż trzech osób powoływanych przez Radę Fundacji.
2. Zarząd Fundacji składa się z Prezesa Zarządu powoływanego przez Radę Fundacji.
3. Rada Fundacji powołuje Prezesa Zarządu.
4. Zarząd Fundacji w całości lub jego poszczególni członkowie są odwoływani przez Radę Fundacji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
- § 20
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
- uchwalanie regulaminów,
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
- podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach związanych z działalnością Fundacji nie należących do kompetencji Rady,
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
- występowanie z wnioskiem i wyrażanie zgody w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną Fundacją oraz likwidacja Fundacji.
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał – w przypadku zarządu jednoosobowego Prezes Zarządu samodzielnie a w przypadku Zarządu wieloosobowego dwóch członków Zarządu obecnych na posiedzeniu Zarządu.
- O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
- Zarząd co roku, do dnia 30 września, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji Roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
- Rada Fundacji powołała pierwszy Zarząd, w którego skład wszedł:
Tomasz Chlebba – Prezes Zarządu Fundacji.
- § 21
Sposób Reprezentacji
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji zarówno w sprawach majątkowych jak i niemajątkowych składa każdy członek Zarządu samodzielnie.
- W przypadku Zarządu jednoosobowego – jedna osoba Prezes Zarządu samodzielnie.
- Do składania oświadczeń woli w pozostałych sprawach Fundacji upoważniony jest każdy z członków Zarządu jednoosobowo.
- W sprawach dotyczących zatrudniania pracowników oraz w sprawach nie związanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać jednoosobowo Prezes Fundacji.
- § 22
Zmiana Statutu
- Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji za zgodą Zarządu Fundacji.
- Zmiany statutu mogą dotyczyć celów dla realizacji, których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
- § 23
Połączenie z inną fundacją.
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- § 24
- Fundacja dla efektywnego urzeczywistniania swoich celów statutowych może połączyć się z inną fundacją o podobnych celach na warunkach określonych przez zainteresowane strony.
2. Połączenie nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku nowe cele fundacji mogą być sprzeczne z pierwotnymi.
- Decyzję o połączeniu z inną fundacją podejmuje na wniosek Zarządu Fundacji Rada Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały - zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
- § 25
Likwidacja Fundacji
- Fundacja ulega likwidacji w razie nie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub wobec wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji.
- Likwidatorami mogą być Członkowie Zarządu lub inne osoby powołane przez Radę Fundacji.
- § 26
Sposób likwidacji Fundacji
Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
- Zgłoszenie wniosku do właściwego sądu rejonowego o wpisanie otwarcia likwidacji.
- Wezwanie wierzycieli Fundacji w trybie ogłoszeń prasowych do zgłoszenia swych wierzytelności w ciągu 3 miesięcy od daty ogłoszenia.
- Sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji oraz listy wierzycieli.
- Sporządzenie planu finansowego likwidacji i planu zaspokojenia zobowiązań.
- Wypełnienie zobowiązań oraz spieniężenie majątku Fundacji.
- Przekazanie wskazanym podmiotom środków majątkowych pozostałych po zaspokojeniu wierzycieli.
- Zgłoszenie ukończenia likwidacji do właściwego sądu rejestrowego wraz z wnioskiem o wykreślenie Fundacji z rejestru.
- Zawiadomienie odpowiedniego ministra.
- § 27
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.
- § 28
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
Fundacja składa organowi nadzoru, określonemu w § 6 statutu, coroczne sprawozdanie ze swej działalności w roku ubiegłym.
Pierwszy Statut został uchwalony przez Fundatora w dniu 01 marca 2016 r.
W sprawach nieunormowanych w treści Statutu mają zastosowanie postanowienia Ustawy z dnia 06 kwietnia 1984 roku o fundacjach oraz inne obowiązujące przepisy prawa, dotyczące działalności fundacji.
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowana fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Fundator: ……………………………………….